Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σταγιάτες 19-20/5: Συνέλευση για την αποανάπτυξη και την άμεση δημοκρατία

Την Σαββατοκύριακο 19-20 Μαΐου 2018, φιλοξενούμε στις Σταγιάτες την "από Κοινού" Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία. Ακολουθεί το σχετικό κάλεσμα:
ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης - Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας. 
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων. Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:
• στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
• στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογική αυτονομία,
• σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.
Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα.  Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τις αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και – περισσότερο από οτιδήποτε – η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλιση ταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Για όλα αυτά σας καλούμε στις 19-20 του Μαΐου στις Σταγιάτες Πηλίου στο παλιό δημοτικό σχολείο.
Έναρξη το Σάββατο στις 11.00, μια διανυκτέρευση το Σάββατο και λήξη την Κυριακή όταν τελειώσουν οι εργασίες.
Η Από Κοινού Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία
Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας: apokoinou.sineleusi@gmail.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιορτή Παραδοσιακού Σπόρου και Οικολογιού Κήπου-μπαξέ

Δελτίο τύπου 10 η Γιορτή Παραδοσιακού Σπόρου και Οικολογικού Κήπου-μπαξέ. Το πρόγραμμα της γιορτής Σταγιάτες Πηλίου, 4-5 Μαΐου 2019 Για 10 η   χρονιά η Α.Π.Ο.Δράσης και ο Αιγίλοπας διοργανώνουμε στις Σταγιάτες Πηλίου, το Σαββατοκύριακο 4 και 5 Μαΐου, τη Γιορτή Παραδοσιακού Σπόρου και Οικολογικού Κήπου-Μπαξέ, προσπαθώντας να συμβάλλουμε στη διατήρηση και διάδοση των παραδοσιακών σπόρων και των ντόπιων ποικιλιών και να προωθήσουμε την ιδέα του οικολογικού κήπου. Η υποβάθμιση της ποιότητα ζωής συνδέεται άμεσα με την υποβάθμιση της ποιότητας του νερού, του αέρα, της τροφής , του κλίματος και του περιβάλλοντος γενικότερα. Η γεωργία και η παραγωγή τροφής μετατρέπεται σε αποδέκτη ρύπων αλλά και σε ρυπαντή, ενώ οι λύσεις γίνονται όλο και πιο αυτονόητες αλλά και αναγκαίες. Ο σπόρος ως πηγή ζωή εμπερικλείει τη δύναμη αλλά και την ελπίδα της προοπτικής για το μέλλον. Ο αγώνας μας για τη διατήρηση των βασικών και κοινών αγαθών είναι αδιαπραγμάτευτος και καθημερινός και συνδέεται με

Τετάρτη 17 Αυγούστου: Εφάπαξ του Ν. Ζαπατίνα

Τετάρτη 17 Αυγούστου 2016 στην πλατεία Σταγιατών. Άλλη μια κωμική "απόδραση" στα κινηματογραφικά δρώμενα του καλοκαιριού στις Σταγιάτες. ΕΦΑΠΑΞ του Νίκου Ζαπατίνα κι η υπόθεση έχει ως εξής: Ο Παντελής είναι υπάλληλος στα απορριμματοφόρα του Δήμου από 20 ετών. Η οικογενειακή του ζωή κυκλώνεται από τρεις γυναίκες, τη γυναίκα του Δέσπω, την κόρη του Γωγώ και την πεθερά του Κούλα. Ο Παντελής ό,τι κερδίζει από τη σταθερή δουλειά του και κάποιες περιστασιακές, τα φέρνει όλα στην οικογένεια. Ο ίδιος καταφέρνει να περνά καλά διαβάζοντας ό,τι βιβλία πέφτουν στα χέρια του, απολαμβάνοντας τον πρωινό πατσά στην αγορά με το συνάδελφο Μανόλη, και συζητώντας με τα "κορίτσια της νύχτας" Βάσω και Γιώτα. Η ώρα της συνταξιοδότησης έχει φτάσει πλέον και όλοι περιμένουν το εφάπαξ και κάποια αναδρομικά που φτάνουν στα 10.000.000 δραχμές. Πριν καλά καλά τα πάρει, έχουν αρχίσει να δημιουργούνται εντάσεις αφού σύζυγος και πεθερά κάνουν τα δικά τους σχέδια με τα λεφτά. Μια σ

Άρης Βελουχιώτης: η πορεία και το τέλος

Την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου, στις 8 το βράδυ, στο Δημοτικό Σχολείο Σταγιατών, φιλοξενούμε τον Γιάννη Μάγγο, ο οποίος θα μας παρουσιάσει την πορεία και το τέλος του Άρη Βελουχιώτη. Πρόκειται για μια πρωτότυπη οπτικοακουστική παρουσίαση- ντοκιμαντέρ που καταγράφει την πορεία του Άρη Βελουχιώτη και στηρίζεται σε μαρτυρίες πρωταγωνιστών της εποχής. Με φωτογραφίες και σχεδιαγράμματα απεικονίζονται οι τόποι όπου εξελίχθηκαν τα γεγονότα. Το ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται κυρίως στις τελευταίες ώρες της ζωής του Άρη και των συντρόφων του και για πρώτη φορά γίνεται σαφές το ακριβές σημείο θανάτου του.